Upprörd, arg, ledsen, förbannad.....

Miliam har fyllt ett år och det betyder att från och med nu måste vi börja ta ut fem föräldradagar i veckan för att jag ska kunna behålla min SGI (sjukpenningsgrundade inkomst) 
Jag satt igår och läste brevet från Försäkringskassan lite mer noggrant, men slängde efter ett tag skiten åt helvete! Jag blir arg, nej förresten jag blir ledsen! Och vet ni varför? 
 
I dagens Sverige, år 2013, så existerar ingen valfrihet! Jag vill vara hemma med Miliam så länge som möjligt! Eller rättare sagt, jag vill inte att han ska börja på dagis när han är så liten. Vi har snålat nåt infernaliskt på våra dagar så visst har vi många kvar att ta ut men ska vi bli tvingade till att ta ut fullt när vi varken vill eller behöver??
 
Vi får inte välja själva hur länge vi vill vara hemma med våra barn! Om det inte är så förstås att vi vill börja jobba direkt efter deras ettårsdag. Då är politikerna på våran sida och skyfflar ut oss fort som fan i arbetsvärlden och in med kidsen på dagis! Är det så vissa familjer vill ha det? Perfekt!! Då är det nu bara att köra på! Men vill vissa familjer inte ha det så, ja då ska vi allt göra livet lite extra hårt! 
 
Det jag blir mest ledsen över är att idag räknas inte att vara hemma och ta hand om sina barn som ett jobb. Man är ju ledig och går omkring och latar sig på bidrag..... eller? Inte direkt! Alla som nånsin varit föräldralediga vet ju att vara hemma med barn är allt annat än semester! Man jobbar 24/7 utan rätt till rast eller dygnsvila. DET är vad föräldraledighet är! 
 
Om vi nu inte vill ha våran son på dagis varför kan inte det vara lika accepterat som om vi skulle fixat dagisplats från hans ettårsdag? Vi kanske vill ha hand om hans uppfostran själva utan att kommunen ska behöva stå för den. Så små barn behöver inte dagis. Dom behöver inte ingå i gigantiska grupper med barn för att utvecklas som många tror. Dom behöver mamma och pappa. That's it! Så varför är det så fruktansvärt om vi nu vill vara hemma med Miliam??
 
Texten här hänger inte samman för fem öre, för jag är så arg och förbannad att jag inte har koll på hur orden kommer ut. Hehe. 
 
Världens bästa blogg är www.hemmaforaldrar.blogspot.com Jag blir så överlycklig när jag ser att finns fler som tänker som jag. Jag är inte ensam, jag har inte fel! Det här är ett ytterst känsligt ämne för mig och för många fler har jag märkt. Finns det nån där ute i min bekantskapskrets som tänker likadant tro?? Tell me!!
 
Nu ska jag gå och pussa på min sovande son!

Kommentarer
Postat av: Anna H

Tänkte bara säga att jag fördjupat mig som bara den i detta för att jag trodde föräldrapengen ändrades. MEN ni kan ta ut valfritt antal dagar men minst fem om du vill kunna få samma ersättning när du eller milliam är sjuk. Du behåller ju samma föräldrapeng till han är två år-det är BARA tillfällig föräldrapeng och sjukpenning som ändras om du inte tar ut fem dagar/v. Efter hans ettårsdag:) tänkte bara tillägga det då jag fattade detta efter x antal samtal till fk.

Svar: Yes så är det! Trist bara om man nu skulle bli sjuk och så får man inga pengar bara för att man vill spara på dagarna! Men men, det är väl dagens i-landsproblem! Hihi!
Mathilda Järkeborn

2013-10-01 @ 12:51:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0