Rökning är och förblir skadligt och äckligt!

Man kan ju ha tusen olika åsikter om detta med amning, dagis (ja jag vägrar säga förskola!), märkeskläder, samsovning, mat på natten och allt vad det nu finns att prata om i föräldravärlden!
Men kan inte alla vara överens om att rökning är skadligt för alla? Och kan man inte vara överens om att skona barnen från detta helvetes-gift??

På olika bloggar kan man läsa om detta med rökning och barn. Folk som väljer att fortsätta röka trots att dom är gravida. Mammor som går med sina små bebisar i bärsele och röker samtidigt. Röker inomhus och i bilen. Och tycker att "Såååå farligt är det ju inte!"

Verkligen?? Besök en KOL-avdelning på sjukhuset så tror jag att dom flesta ändrar uppfattning efteråt. Man gör sina barn till passiva rökare. Man gör barnens kompisar till passiva rökare.

Vissa säger att det är lika hemskt att dricka alkohol inför barn. Och jo där håller jag med till viss del. Alkoholmissbruk, vilda fester och aspackade föräldrar är något som borde vara olagligt! Men om jag dricker ett glas vin med Miliam i knät så tar inte hans lilla kropp skada av det! Det gör den dock om jag väljer att tända en cigarett och ha honom i knät! 

Varför försöker folk försköna rökning? Göra den till något som inte är farligt när alla vet hur farlig den är? För att inte tala om äcklig!! Jag har svårt att tycka synd om en människa som har rökat sig till lungcancer. Jag är säkert en hemsk person, men jag har svårt för det! 

Jag har fått höra en fin kommentar när jag och en f.d. kompis pratade om rökning en gång. Hon rökte hyfsat mycket och väldigt mycket på fester. Jag sa att jag inte förstod det här med feströkning (eller snus för den delen!) och tyckte att det var rätt äckligt! 
Kommentaren blev: "Du har aldrig provat att röka så du kan inte säga något!" 

Eeehh, que?? Att rökning är skadligt för kroppen finns det ingen som kan säga emot! Att rökning luktar vidrigt finns det heller ingen som kan säga emot. Att man får en kick av rökning och särskilt i samband med alkohol; visst det kanske man får. Men då tar jag hellre en till shot med Turkisk peppar och får en kick på det sättet istället!

Dessutom är jag jäkligt glad att jag inte vet hur en cigarett smakar! Jag är inte speciellt nyfiken faktiskt. 

 

Ett dömande blogginlägg? Absolut! Men det här är exakt vad jag tycker om detta ämne! Och när jag ser en gravid kvinna som röker så blir jag ledsen! Det ser så hemskt ut.... Det ser faktiskt VIDRIGT ut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0