Det är ju det här jag brinner för!

När det kommer till föräldraskap och barn så finns det två saker jag brinner för; amning och dagis. Fast inte i någon "positiv" bemärkelse eller hur man ska säga. 
Ni vet ju redan att jag vill vara hemma med Miliam så länge som möjligt och inte ha honom på dagis! Men, det var inte dagis det här inlägget skulle handla om.
 
Utan amning. 
 
Denna amningshysterin som breder ut sig och som får oss som inte ammade våra barn att känna oss som sämsta morsorna norr om ekvatorn! 
Jag valde ju, efter mjölkstockning, konstant feber, inflammation och såriga, blödande, vätskande brötstvårtor, att sluta amma. Detta efter en och en halv vecka. Miliam fick istället ersättning som han glatt mumsade i sig från första början. Min feber försvann, likaså inflammationen med hjälp av pencillin, och brösten slutade att värka dag och natt. Jag fick tillbaka min energi, blev glad och pigg!!
 
Visst är det fantastiskt??
 
Näää, inte om man är en riktig mamma! Då står man fanimig ut och gör AAAAAALLT för att amningen ska fungera. Det kommer igång till slut. Kämpa på! Låt honom äta 24 timmar om dygnet! Vad du än gör; sluta inte!!!!!!!
 
Mitt psyke och självförtroende var tillräckligt starkt för att totalt ignorera alla dessa duktiga kommentarer och köra på det sättet som fungerade för mig och mitt barn!
Men jag tänker på dom mammor där ute som kanske mår psykiskt och fysiskt dåligt över amningen. Eller att dom inte kan amma. Dom har ingen mat. Bebisen vrålskriker för att dom är hungriga och maten existerar inte! Men ALLA kan ju amma säger dom... Varför kan inte jag? Varför tycker inte jag att amningen är mysig? Kommer mitt barn hata mig nu när jag inte låter det amma?
 
Frågor som vandrar runt i huvudet utan någon att få vänliga svar ifrån. Mammabloggar svämmar över med tips för dom som ammar. Testa det här, prova det, lägg barnet så, köp detta. Men var finns stödet till dom som slutar? Dom som inte orkar, kan, vill? 
 
Missförstå mig inte! Amning är det bästa för barnet näringsmässigt sett. Och kan man och vill man ska man självklart kämpa på så mycket man bara orkar för att det ska fungera! Då är det bara att dööööna! Hihi.
 
Men jag blir ledsen när jag hör kommentarer om att "riktiga mammor ammar!!" "man får inte samma band till bebisen om man inte ammar" Skitsnack!! Du får exakt samma band och mysighetsgrad fastän du ger flaska istället för bröst. 
 
Jag vill ha ut mer information om vad man ska göra om amningen inte fungerar. Vart ska man vända sig? Vem lyssnar? Vem ger råd utan att döma? 
Jag vill höja flaskmatande mammor till skyarna för att ni gör det NI tycker är rätt! Du är INTE en sämre mamma än någon annan! Dina barn kommer växa upp till starka självständiga individer trots att dom startade sina liv med ersättning istället för bröstmjölk! 
Jag vill finnas här för dom mammor som inte har något stöd i sina tankar om att inte amma! Jag vill visa dom att dom är lika bra och fina mammor mot sina barn som ammande mammor är! 
 
Så nu, ifall det finns någon där ute som vill ha lite stöttning i detta, så kommer här lite fördelar med att INTE amma! Så ni som inte vill se mina hemska uttalanden kan sluta läsa här!
 
1. Du slipper läckande, spända, onda bröst och risk för mjölkstockning och såriga bröstvårtor! 
 
2. Ditt barn använder dig inte som mänsklig napp! Du behöver inte utsättas för konstant snuttande och känslan av att det bara är du som kan trösta.
 
3. Du kan spendera en hel dag på stan, en kväll framför en film med dina vänner, en lång promenad, ett biobesök eller något annat utan att behöva tänka på att "snart är nog lillen hungrig där hemma". 
 
4. Vem som helst kan vara barnvakt!
 
5. Pappan får ett helt annat band till bebisen då han, från start, kan vara med och ge mat! Han kan vara hemma själv en hel dag, eller ännu längre, och känna att han är lika delaktig i matandet som du.
 
6. Du kan äta och dricka exakt vad du vill utan att behöva tänka på eventuellt magknip eller alkoholhalt. (Missförstå mig rätt; jag förespråkar INTE att man ska supa skallen av sig med en liten bebis hemma!)
 
7. I mitt fall höll sig Miliam mätt längre på ersättning än när jag ammade. Stort plus på natten!
 
8. Du kan köra med napp utan problem! En väldig fördel om det är en snuttig bebis med mycket sugbehov! Miliam tog napp andra dagen vi var hemma och sov som en liten godisgris flera timmar i sträck!
 

Det här var några fördelar med ersättning istället för amning. Minus är väl att man måste värma maten som tar lite tid, plus att blanda ihop den som också tar ett par minuter. 
Råd på detta är att ha färdiga flaskor i kylen! Då behöver man bara värma! 
 
Finns det någon själ därute som på nåt sätt mår dåligt, inte vet hur hon ska göra, eller har svårt att hantera kommentarer kring amning så är det bara att kommentera här!! Jag är nog den mest ickedömande människan när det kommer till detta ämnet! 
 
Kram på er!!
 

Kommentarer
Postat av: Michaela

Ett litet tips från en flaskmatande mamma.
Vi köpte en termos på en liter från IKEA. Så hade vi alltid lagom varmt vatten med oss när vi var iväg o även hemma :-)

2013-05-01 @ 23:02:51
Postat av: Emma

Skönt att matningen funkat så bra för er :) Jag tror inte det är bra varken för mamma eller bebis att försöka "amma till varje pris". Glad mamma=glad bebis! Jag är dock glad att vi kämpar på då amning, trots problem, känns rätt för mig :)

2013-05-08 @ 11:02:51
URL: http://mittsmastadsliv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0